På frukten ska trädet kännas – KD och flyktingpolitiken.

Jag ska börja med att fastslå en sak som kanske inte alla vet: Jag är kristen, och kan inte minnas en tid när jag inte hade min tro. Det är just därför jag skriver detta:

När Göran Hägglund och Kristdemokraterna gör ett utspel som handlar om att vi kan minska kostnaderna för flyktingmottagandet blir jag inte förvånad, men ändå väldigt bedrövad. Kristdemokraterna är ju ett parti som tack vare sin historia får röster från många kristna. Själv har jag aldrig förstått hur deras politik kan anses mer kristen än andra partiers, men jag har hittills inte ifrågasatt den värdegrund den vilar på.

Nu har det plötsligt blivit annorlunda.

Om jag ska sammanfatta hur jag uppfattar budskapet i Hägglunds utspel blir det ungefär så här:

“För att kunna fortsätta ta emot flyktingar måste vi minska kostnaderna och så fort som möjligt skicka tillbaka alla som inte är i akut behov av skydd. Vi ska dessutom bara ge tillfälliga uppehållstillstånd till de som faktiskt har skyddsbehov för att de ska återvända när det blivit lugnt i deras hemländer igen.”

För att förkorta det ytterligare: “Klart vi ska hjälpa de utsatta, men vi måste vara realistiska.”

Som kristen måste jag fråga: VAR i bibeln står det?

Är Jesu budskap att du ska älska din nästa som dig själv – men du måste vara realistisk?

Säger Jesus att vi kan avstå från att hjälpa en människa i nöd om det inte känns realistiskt?

Säger han att vi måste tänka på kostnaderna när vi stöter på någon som behöver vår hjälp?

De delarna har jag missat i så fall.

Som jag förstått budskapet finns inte realism med i bilden. Det är inte meningen att vi ska backa för att det känns besvärligt.

Gud förlåter oss om vi gör det, men det är inte detsamma som att vi kan skriva om budskapet. Jesus är tämligen kompromisslös när det gäller hur vi ska förhålla oss till våra medmänniskor.

Han säger inte “Jag var hungrig och ni gav mig så mycket att äta som var realistiskt.” “Jag var främling och ni tog emot mig – visserligen bara i tre år, men egentligen borde jag ju ha stannat i mitt eget land och därför är det är helt ok att ni gjorde så.”

Det är inte så jag förstått budskapet iallafall.

Ett rättfärdigt samhälle kan inte bygga på en orättfärdig handling.

Att inskränka rättigheterna och möjligheterna för de mest utsatta i samhället är inte på något sätt rättfärdigt.

Gör inte det som Sverigedemokraterna gjort under hela dess existens: Ställ inte behoven hos de svagaste mot varandra! Påstå inte att vi måste spara på kostnaderna för flyktingmottagande för att klara av att ta hand om våra sjuka och gamla. Vi har råd att ta hand om båda – påstå inget annat!

3 Comments

Filed under Främlingsfientlighet och rasism

3 responses to “På frukten ska trädet kännas – KD och flyktingpolitiken.

  1. Anneli

    Jag tänker som du. Min kristna uppväxt och min tro gör det mkt svårt att ta in att det faktiskt är just KD som gör utspelet. De stod i alla fall en gång i tiden för grundläggande kristna värderingar. Och enligt dem har vi råd att öppna våra hjärtan och vårt land.
    “I gärning ska man se vem du är. Vad hjälper det om du säger du tror, när ditt liv slår ihjäl dina ord”

  2. john eklund

    nu var ju det här fråga om att minska på kostnaderna, inte att dra ned på själva mottagandet. Undrar vad ninsom läser detta tycker om kostnaden på 5000 kr/dygn/barn. Vad blir det per månad el år, räkna ut det! det får väl vara någon måtta. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6251887

Leave a comment